Translate

måndag 28 oktober 2013

Rimboblandning.

Vid schaktning för en lastkaj på industriområdet stötte man på cementplattor en meter ner, det just nu enda synliga spåret efter Rimbo tegelbruk som låg här i ca 70 år. Eller rättare sagt, man kan ju säga att Tegelbruksvägen som har sin vändplan fem meter söder om schaktplatsen också är ett spår.
                                           Observera tegelbitarna som ligger överallt i jorden.
                                     Den röda pilen i översta bilden pekar på detta fäste.
Et par bilder från juni 2015. Efter det myckna regnandet i maj och juni uppstod ett litet hål på Rimpacs gårdsplan, sådär 30x50 cm och 75 cm djupt. I det kunde man se lämningar efter tegelbruket, hålet bör ha uppstått någonstans  i vänsterkant av den stora byggnaden på fotot av tegelbruket.


Tegelbruket byggdes 1898-99 och tillverkade både murtegel, taktegel och tegelrör. Man moderniserade dock aldrig så 1955 hade tegeltillverkningen blivit olönsam och man gick över till Lecakulor och Lecablock. Detta höll man på med till hösten 1968, då tegelbruket förstördes i en våldsam brand tidigt på morgonen den första november.
    Vid A syns den plats där cementplattorna ligger, vid B torkladan som stod kvar en bit in på 2000-talet och vid C Stockholmsvägen, som än idag ligger på ungefär samma ställe. Fotografen står i väster och plåtar alltså österut. Bilden är från ett kapitel i Rimbo Hembygdsförenings årsbok Sjuhundrabygden, årgång 2000.
   Torkladan snokade jag naturligtvis igenom grundligt flera gånger, men det var på den tiden när jag inte tog några kort.
Här en bild från nov -13 tagen från ungefär samma plats. Torkladan stod där vänstra halvan av höglagret nu
står.Till höger om  Rimpacs blå fabriksbyggnader skymtar silona genom träden, där de står stod förr
 tegelbrukets sydligaste byggnader. Bakom det röda staketet syns Stockholmsvägen.
 Här reser sig höglagret som byggdes efter att torkladan rivits en bit in på 2000-talet. Den lilla tegelbyggnaden är en fd transformatorstation som troligen uppfördes runt 1960, då industriområdet utökades. Den har ursprungligen varit en bra bit högre, numera finns en större värmepump där inne.
Vi förflyttar oss till banvallen vid fd järnvägsspåret mot Norrtälje, där räcket visar på politikernas kortsynthet. Istället för att bevara bron och banvallen rev man upp det hela på en sträcka av en dryg kilometer och gick alltså miste om möjligheten att få en sammanhängande gång- cykel- och ridväg.

                               Från andra sidan mot Rimbo, till vänster skymtar en pumphusruin.


 Tillbaka över Vallbyån, ett stenkast från bron låg en handelsträdgård. Till vänster skymtar en värmepanna, och bakom den stod växthuset, ca 10x20 m stort.

                  Osäker, men jag tror att detta är resterna av en fläkt som blåste in varmluft i växthuset.
                                                                       Värmepannan.
                                             Mittstolparna, pannan skymtar i bakgrunden.
                                                           Gott om tomfat var det.
                                                          Något svårstängd grind.
                                                        Moppe- eller MC-tank.

5 kommentarer:

  1. Vad läckert! Jag försöker orientera mig ang tegelbruket... den höga skorstenen måste väl vara den som revs för några år sen (hm.. några kan vara tio år eller så..tiden går så jäkla fort) och stod i krokarna kring gamla mejeriet? torkladan som revs på 2000talet har jag dock inget minne av alls? jag kanske är på fel plats och grunnar... återigen, man blir blind för det man ser dagligen, tack för att du visar bilderna! Med vänlig hälsning Kicki /Rimbo-bo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mejeriskorstenen står kvar, dock i alltmer dåligt skick. Tegelbrukets skorstenar revs efter branden, där tegelbruket stod finns numera Rimpac. Torkladan stod alltså där det blåa höglagret står nu, strax söder om det hus som Posten precis har övergivit.
      Kolla här på gamla flygbilder över Rimbo, där är tegelbruket med. Och plugget, en helt galen bild! http://www.upplandia.se/bilder/Rimbo/Rimbo%20-%20Flygfoto/slides/Rimbo%20-%20Rimbo%201950%20Foto%20Ahrenbergsflyg%20Stockholms%20l%C3%A4ns%20museum%201.html

      Radera
  2. oj gör den?? jösses jag måste verkligen öppna ögonen mer när jag går förbi ta gång!! men vad var det för skorsten de rev då tro? men det rimmar absolut mkt bättre med läget att det inte var den skorsten jag trodde ;) Ska spana på länkarna! /Kicki

    SvaraRadera
  3. Intressant! Jag har gått och strosat där fd. järnvägslinjen ut mot Norrtälje en gång gick, eller rättare sagt så långt fram det går att gå (Vallbyån). Har noterat förekomsten av krossat glas samt sett ugnen, hade ingen aning om vad det var jag såg när jag var där med min vän. Alltid roligt med lite information! När, ungefär, var denna handelsträdgård verksam? / Daniel

    SvaraRadera
  4. Handelsträdgården tror jag var verksam på 40-50-talet, den lades nog ner i början på 60-talet. Svårt att hitta exakta uppgifter, jag kollade i Sundelius böcker om Rimbo (finns på bibblan) men där står inte mycket.

    SvaraRadera