Translate

tisdag 8 oktober 2013

Tisdagsblandning

Ibland stöter man på objekt som det bara blir ett fåtal bilder på, i detta inlägg samlar jag ihop några sådana.
Först ett litet uthus i Norrtäljetrakten.



 Inte så bra läge för en sommarstuga fem meter från en uppländsk länsväg med mycket trafik. Kanske därför den övergavs.



Ett utsnitt från häradsekonomiska kartan från 1901 visar vägen till platsen. Järnvägen byggdes 1898, då hade redan kvarnen och sågen varit i drift ett tjugotal år. Det var dock inte någon långlivad verksamhet, redan på 1930-talet lades driften ner. Järnvägsspåret användes dock sporadiskt för vedtransporter, särskilt under krigsåren, och revs inte upp förrän ca 1955.





                                              Strax intill fanns det lite modernare lämningar.
Ett övergivet sprängämnesförråd i en roslagsskog


    Den här lilla jaktkojan passerade jag flera gånger utan att se den, men det var innan skogen avverkades. Den har nog inte använts på minst 20 år.

               



4 kommentarer:

  1. hej! Bild nr 6 är såvitt jag vet ett gammalt "badhus", kallas för gamla bastun i folkmun där i trakten. Jag har aldrig tittat in trots att jag är uppväxt precis i krokarna och jag vet just inget mer, kanske dags att ta reda på hur det ligger till ;) /kicki w

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var in för flera år sedan och tyckte det såg ut som en fd sommarstuga, men du har rätt för på ek kartan från 1952 så står det "Bastu". När jag var där sist satt det hänglås på dörren.

      Radera
    2. åh 17, står det på kartan! vill minnas ngn som sagt att de bastade och sen hoppade i ån brevid... men hur länge sedan den togs ur bruk vet jag inte. Litet synd att man blir hemmablind och inte reflekterar över sådant som man sett varenda dag sen man var liten...sådant kan vara intressantare än man tror många ggr. /kicki

      Radera
  2. hej igen! lite info om bastun : Den startade 1939 och då kostade det 25öre för att bli medlem. Det var bastu för skolbarnen, för hela familjer , kvinnor och män, en grupp i taget och det badades på lördagarna om jag fattade saken rätt
    först skolbarn sedan kvinnor och gubbarna sist.
    Hela familjerna fick boka tid. tyvärr har jag inte fått nys om när den togs ur bruk än. Med vänlig hälsning Kicki

    SvaraRadera