Translate

torsdag 17 oktober 2013

Torsdagsblandning.

Lite mera smått och gott från Roslagen. Först ut en byggnad på Väddö som jag tror har varit rökhus, med tanke på ugnens konstruktion.

Skrothög.
                           Huset är som synes kraftigt förfallet, i bråten skymtar bland annat seldon...
                                                             ...en säng och en timmersläde...

                                                                 ...en hemmagjord skopa.
 Nedan syns ugnen, det fanns inga spår av någon skorsten utan röken kom tydligen ut ur springor ovanför de stående tegelstenarna.
Från andra sidan. Under bråten kan man skymta ugnsöppningen vid pilen.
                                             En lada, närmsta gård låg en bra bit bort.
 En rörande syn. Jag har ett svagt minne av att jag sett min farsa och hans arbetskamrater lägga ner såna här täckdikningsrör i en åker på godset i Östergötland där han var anställd. Det var i så fall i slutet på 50-talet, tio år senare var det bara plaströr som gällde.
                                    Ladors insidor gör sig bra på bild när solen skiner utanför.
                               Här har tydligen stått en Opel. Kanske resten har rostat bort?
                    En annan lada. Förutom några ton gammalt hö finns här ett övergivet projekt.
 Det här lutande garaget lägger sig nog snart över jordbruksredskapen, som jag tror är från 70-talet.

 En milstolpe står på sitt halvt raserade fundament och bevakar gamla landsvägen mellan Rimbo och Edsbro. Nuvarande väg 280 går 100 m väster om denna vägsnutt.

3 kommentarer:

  1. Jag har varit med och täckdikat med tegelrör och det var i mitten av 60-talet

    SvaraRadera
  2. pojkdräng var jag o grävde I lorten, men täckrören lyste vackert röda, det minns jag. 1963-65

    SvaraRadera