Translate

tisdag 15 april 2014

Vid Skogshall.

Vi befinner oss i skogarna söder om Knutby där torpet Skogshall en gång låg. Ägorna tillhörde Gimo Bruk och de som bodde där var troligen skogsarbetare. Vet ej när husen revs men på ekonomiska kartan från 1952 finns allt kvar.
Vi börjar vår vandring nere i LNJ:s (Länna Norrtälje Järnväg) grustag, vid 1 syns en bit sliper i den gamla banvallen som numera används som crossbana. Hittade även en skarvbult strax bredvid.

En bild på arbetsstyrkan i grusgropen, troligen från ca 1918 då verksamheten var som störst eftersom man tog grus till byggandet av Faringe - Gimo järnväg. Kanske någon av dem bodde i Skogshall?
2: Trots nedfallna träd syns banvallen tydligt där den drar fram mellan Skogshalls igenplanterade åkrar.

Vid 3 når vi fd huvudlinjen och lastplatsen, bilden är tagen söderut. Bakom den halvt fallna aspen gick stickspåret mot grusgropen. Lastplatsen användes huvudsakligen som utlastningsplats för träkol till Gimo bruk.
Spårritning från bangårdar .

Vi lämnar bangården och går upp på vägen där vi stöter på en milstolpe av trä vid 4.
5: Bettan står parkerad på Skoghalls uppfartsväg framför vårdträden som står i en matta av vintergröna, en ganska vanlig torpväxt. Bakom Bettans akter syns grunden till bostadshuset.
Kåken var ganska stor, hittade ett dokument på nätet där det står: " Stomme: Timmer. Takbeläggning: Tegel. Fasad: Timmer. Byggnadsmått: 18.3x9.7x4.2 meter (max längd, bredd och höjd till takfot). Byggnadsyta: 177.5 kvadratmeter. Antal våningar: 1.5."
Får det vara kaffe med mjölk?
När nässlor, hallonblad mm vuxit  till lär man inte se mycket av dessa.
Brandförsäkringsdokument. Som synes var det fyra ugnar i huset vilket tyder på (minst) fyra lägenheter och ett ganska stort antal innevånare. Det kan ha varit livat under huggar/kolarsäsong. Dokumenten finns här:  http://sok.riksarkivet.se/BildVisning/BRFV_45101-45150_026

6: Här ses den stora tegelkällaren, fotograferad från den skogbeväxta fd norra åkern. Ett uthus fanns ovanpå källaren.
Vy åt höger...
...och åt vänster.  Observera slaggstenen i bakre muren. Kameran (Canon 6D, taget utan blixt) ser mycket bättre än ögat, det var mörkt därinne och jag hade ingen ficklampa med så jag gick inte in.
Vid ett senare tillfälle hade jag ficklampan med, i potatisbingarna finns det dock inte mycket annat än frostsprängt tegel från taket.

7: Grunden till ladugård eller kanske stallet.
8: Detta har i alla fall varit ladugård. Såg ut att vara plats för fyra kor vid varje foderbord.   
Någon tycks ha ledsnat svårt på att cykla, många delar är det i skrothögen i skogskanten.








3 kommentarer:

  1. Väldigt intressant, hittade detta blogginlägg då jag själv med start sommar 2019, börjat upptäcka stället. Historien med grusropen är intressant. Matilda Andersson bodde i Skogshall, innan hon flyttade till Uppsala på ålderns höst.

    http://www.bygdeband.se/plats/163344/sverige/uppsala-lan/uppsala/knutby/skogshall/

    SvaraRadera
  2. En intressant historia, jag håller med! Jag brukar själv stanna där då och då på mina cykelturer upp från Rimbo. På sajten Bygdeband, innan den förvandlades till hembygd.nu, läste jag tidigare om den kvinna som bodde i Skogshall, men sedan flyttade in till Uppsala. Några fotografier från köket inne i huset, där hon förövrigt bakade bullar till sin nittioårsdag, och en "intervju om åren i Skogshall". Kul inlägg!

    SvaraRadera
  3. Trevliga bilder. Grusgropen i Skoghall tillhörde förmodligen aldrig LNJ. LNJ togs över av SRJ (Stockholm-Roslagens Järnvägar) redan 1905 och grusgropen anlades enligt källa för grus till byggandet av järnvägen mellan Faringe-Gimo som invigdes 1920. När jag gick på banvallen 1969 ett par gånger fanns rester kvar från ett av SRJ:s tidigaste person vagnar (1880 tal?) nära grusgropen och intill banvallen.
    Här finns också trevlig järnvägs info om Skogshall / Tunnbacken:
    https://tunnbacken.se/

    SvaraRadera